Ας μιλήσουμε για το Σύνδρομο Ευρέθιστου Εντέρου

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) αποτελεί μια χρόνια λειτουργική διαταραχή του εντέρου που εκδηλώνεται με ένα σύνολο γαστρεντερολογικών συμπτωμάτων και πλέον θεωρείται ότι αποτελεί διαταραχή της αλληλεπίδρασης μεταξύ εγκεφάλου-εντέρου.

Σύμφωνα με μελέτες ταλαιπωρεί το 20% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 1 στους 5 ενήλικες. Παρατηρείται πιο συχνά σε άτομα νεαρής ηλικίας καθώς και σε γυναίκες σε σχέση με άνδρες (2:1). Επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα ζωής του ασθενούς χωρίς όμως να επηρεάζει τη θνητότητα.

Πώς γίνεται η διάγνωση:

Υπάρχουν συγκεκριμένα διαγνωστικά κριτήρια ώστε να διαπιστωθεί η ύπαρξη του ΣΕΕ. Η αξιολόγηση μπορεί να ξεκινήσει εάν εμφανίζεις κάποιο από τα ακόλουθα συμπτώματα για τουλάχιστον έξι μήνες:

  • κοιλιακό άλγος ή δυσφορία,
  • φούσκωμα ή
  • αλλαγή στις συνήθειες του εντέρου

αφού όμως έχουν αποκλεισθεί άλλες αιτίες όπως η κοιλιοκάκη και οι ιδιοπαθείς φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου.

Αν πιστεύεις ότι μπορεί να έχεις τότε θα πρέπει να επικοινωνήσεις με τον γαστρεντερολόγο σου.

Τι μπορεί να προκαλέσει ΣΕΕ ?

Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία η οποία να προκαλεί ΣΕΕ, αντίθετα υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης του:

  • Το φύλο (οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από αυτό σε σχέση με τους άνδρες
  • Το άγχος
  • Ιστορικό αγχώδους διαταραχής ή κατάθλιψης
  • Γονιδιακοί παράγοντες

Τι μπορώ να κάνω εάν έχω IBS:

Υπάρχουν μικρά βήματα που μπορείς να ακολουθήσεις προκειμένου να διαχειριστείς τα συμπτώματα :

  • Κάνε 3 τουλάχιστον γεύματα την ημέρα.
  • Προσπάθησε να έχεις συγκεκριμένες ώρες γευμάτων καθώς και να μην παραλείπεις κάποιο γεύμα. Επιπλέον μικρά γεύματα μπορεί να ανακουφίσουν τα συμπτώματα.
  • Απόφυγε να τρως αργά το βράδυ.
  • Περιόρισε την πρόσληψη αλκοόλ. Κατανάλωσε έως δύο μονάδες αλκοόλ την ημέρα και κράτα τουλάχιστον δύο ημέρες την εβδομάδα χωρίς αλκοόλ.
  • Περιόρισε την πρόσληψη καφεΐνης. Μείωσε την κατανάλωση στις 2 κούπες καφέ την ημέρα
  • Μείωσε την πρόσληψη ανθρακούχων ποτών
  • Σιγουρέψου ότι πίνεις τουλάχιστον 1.5-2 λίτρα νερού καθημερινά
  • Απόφυγε την κατανάλωση λιπαρών τροφίμων, πικάντικων αλλά και τηγανητών
  • Προτίμησε φρέσκα υλικά για την παρασκευή των γευμάτων σου

Άλλες τεχνικές που θα σε βοηθήσουν:

  • Αφιέρωσε χρόνο στα γεύματα σου, φάε αργά και μάσα αργά
  • Ασκήσου τακτικά, βρες αυτό που σου ταιριάζει

Δοκίμασε τεχνικές που επιδρούν στη σύνδεση εγκεφάλου εντέρου όπως είναι  η γίογκα, ο διαλογισμός, ο καλός ύπνος και οι τεχνικές ελεγχόμενης αναπνοής

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *