Οκτώβριος: Μήνας Πρόληψης και Ευαισθητοποίησης για τον Καρκίνο του Μαστού

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας ευαισθητοποίησης για την πρόληψη του Καρκίνου του Μαστού.

Oι παράγοντες που οδηγούν σε εμφάνιση καρκίνου του μαστού δεν είναι πλήρως κατανοητοί δεν υπάρχει σίγουρος τρόπος για την πρόληψη του. Παρόλα αυτά υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να μειώσεις τον κίνδυνο, ιδιαίτερα αν ανήκεις σε ομάδες υψηλού κινδύνου, δηλαδή παρουσιάζεις κάποιους από τους παράγοντες κινδύνου, όπως το έντονο οικογενειακό ιστορικό ή ορισμένες αλλαγές γονιδίων. Πολλοί από αυτούς τους παράγοντες  σχετίζονται με τον καθημερινό τρόπο ζωής, όπως η διατροφή και η άσκηση.

Σε μελέτες λοιπόν που εξετάσθηκε η σχέση μεταξύ καρκίνου του μαστού και διατροφής φάνηκε ότι απορρέουν σημαντικά οφέλη  από :

  1. Μείωση ή αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ.

Η  κατανάλωση αλκοόλ συνδέεται με αυξημένο για καρκίνου του μαστού. Μάλιστα φαίνεται ότι ο κίνδυνος αυξάνεται όσο αυξάνεται και η ποσότητα αλκοόλ που καταναλώνεται. Συγκεκριμένα γυναίκες που καταναλώνουν 1 αλκοολούχο ποτό την ημέρα παρουσιάζουν μια μικρή αύξηση του κινδύνου (περίπου 7% έως 10%) σε σχέση με αυτές που δεν καταναλώνουν, ενώ οι γυναίκες που καταναλώνουν 2 έως 3 ποτά την ημέρα έχουν περίπου 20% υψηλότερο κίνδυνο από αυτές που δεν καταναλώνουν. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι το αλκοόλ συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο και για άλλους τύπους καρκίνου. Είναι καλύτερο να αποφεύγουμε την κατανάλωση αλκοόλ ή να την περιορίζουμε στο 1 ποτήρι την ημέρα για τις γυναίκες και στα 2 ποτήρια για τους άνδρες.

  1. Διατήρηση σταθερού βάρους.

Το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία  μετά την εμμηνόπαυση αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνου του μαστού. Πριν την εμμηνόπαυση οι ωοθήκες συμβάλλουν στην παραγωγή του μεγαλύτερου ποσοστού των οιστρογόνων, ενώ ο λιπώδης ιστός αναλαμβάνει ένα μικρό ποσοστό της παραγωγής.  Μετά την εμμηνόπαυση (όταν οι ωοθήκες σταματούν να παράγουν οιστρογόνα), τα περισσότερα από τα οιστρογόνα μιας γυναίκας προέρχονται από λιπώδη ιστό. Η ύπαρξη υπερβάλλοντα λιπώδους ιστού μετά η εμμηνόπαυση μπορεί να αυξήσει επικίνδυνα τα επίπεδα των οιστρογόνων, αυξάνοντας έτσι και την πιθανότητα για εμφάνιση καρκίνου του μαστού. Επιπλέον, οι γυναίκες με αυξημένο σωματικό βάρος τείνουν να έχουν και υψηλότερα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα. Τα υψηλά επίπεδα ινσουλίνης έχουν συνδεθεί με την εμφάνιση ορισμένων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου και του καρκίνου του μαστού. Ωστόσο, αυτή η συσχέτιση μεταξύ βάρους και  καρκίνου του μαστού είναι αρκετά πολύπλοκη. Για παράδειγμα, ο κίνδυνος για εμφάνιση καρκίνου του μαστού μετά την εμμηνόπαυση είναι υψηλότερος για τις γυναίκες που είχαν αυξήσει το βάρος ως ενήλικες, αλλά ο κίνδυνος πριν από την εμμηνόπαυση φαίνεται να είναι χαμηλότερες στις παχύσαρκες γυναίκες. Οι αιτίες πίσω από αυτό το παράδοξο δεν είναι εντελώς ξεκάθαρες. Για το λόγο αυτό η Αμερικανική Εταιρεία Καρκίνου προτείνει να διατηρούμε ένα σταθερό βάρος κατά τη διάρκεια τη ζωή μας.

  1. Αυξημένη σωματική δραστηριότητα – κίνηση

Όλο και περισσότερα είναι τα στοιχεία που υποδεικνύουν ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα μειώνει τον κίνδυνο για καρκίνου του μαστού, ειδικά στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Μάλιστα μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμη και λίγες ώρες την εβδομάδα μπορεί να είναι χρήσιμες, αν και φυσικά σε αυτή την περίπτωση ισχύει ότι όσο περισσότερο γυμνάζεσαι τόσο το καλύτερο. Ο κύριος μηχανισμός μέσα από τον οποίο η σωματική δραστηριότητα συμβάλλει στη μείωση του κίνδυνου για καρκίνο του μαστού φαίνεται να είναι η επίδραση της στην επίτευξη ενεργειακού ισοζυγίου, μείωση του βάρους και της φλεγμονής. Συγκεκριμένη Η Αμερικανική Εταιρεία Καρκίνου συνιστά σε 150- 300 λεπτά μέτριας έντασης σωματικής δραστηριότητας ή 75 έως 150 λεπτά έντονης δραστηριότητας έντασης κάθε εβδομάδα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *