Τι είναι οι υδατάνθρακες; Ένας γρήγορος οδηγός.

Η διάγνωση του σακχαρώδους διαβήτη συχνά συνοδεύεται από ένα ολοκαίνουργιο λεξιλόγιο. Ένας από τους πιο συχνά χρησιμοποιούμενους – και άκρως παρεξηγημένους – όρους είναι οι “υδατάνθρακες”. Είναι αλήθεια είναι ότι γύρω από αυτούς κυριαρχεί μεγάλη σύγχυση. Πολλοί είναι αυτοί που εκπλήσσονται όταν τους λέω ότι το γάλα, το γιαούρτι και τα φρούτα περιέχουν υδατάνθρακες ενώ παράλληλα είναι πεπεισμένοι ότι τα ζυμαρικά, το ψωμί και το παγωτό «μετατρέπονται απευθείας σε ζάχαρη» και άρα είναι απαγορευμένα. Ωστόσο, οι υδατάνθρακες είναι απαραίτητο συστατικό μιας ισορροπημένης διατροφής. Μάλιστα αποτελούν τη βάση της Μεσογειακής Διατροφής, που πλειάδα μελετών έχει αναδείξει ως ιδανική για την επιτυχημένη διαχείριση του Σακχαρώδους Διαβήτη.

Αναρωτιέσαι λοιπόν τί είναι οι υδατάνθρακες και ποια τρόφιμα τους περιέχουν;

Οι υδατάνθρακες είναι ένα από τα τρία μακροθρεπτικά συστατικά της διατροφή μας (τα λιπαρά και η πρωτεΐνη είναι τα άλλα). Υπάρχουν σε πολλές μορφές και βρίσκονται κυρίως σε αμυλούχα τρόφιμα όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά και το ρύζι, καθώς και σε ορισμένα ποτά, π.χ. χυμοί φρούτων και ποτά με ζάχαρη. Οι υδατάνθρακες αντιπροσωπεύουν την πιο σημαντική πηγή ενέργειας για το σώμα και είναι ζωτικής σημασίας για μια ισορροπημένη διατροφή.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι:

  • Αμυλούχα τρόφιμα: ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, ρύζι
  • Αμυλούχα λαχανικά: πατάτες, καλαμπόκι, αρακάς
  • Φρούτα: Μήλα, μούρα, πεπόνι, μπανάνα κτλ καθώς και οι χυμοί τους
  • Γαλακτοκομικά: γάλα, γιαούρτι, τυρί
  • Όσπρια: γίγαντες, ρεβίθια, φακές κτλ
  • Γλυκά και ζαχαρούχα τρόφιμα: παγωτό, σοκολάτα, σόδα, καραμέλα κα

Οι υδατάνθρακες χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:

  • Απλούς: περιέχονται σε όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα όπως είναι η ζάχαρη, τα γλυκά, τα ποτά με ζάχαρη
  • Σύνθετους: περιέχονται στα δημητριακά/ζυμαρικά ολικής αλέσεως, τα φρούτα, τα λαχανικά

Ποιες είναι οι καλές πηγές υδατανθράκων; Και γιατί;

Καλές πηγές υδατανθράκων θεωρούνται οι τροφές αυτές που περιέχουν υδατάνθρακες και παράλληλα μας προσφέρουν βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες πχ τα φρούτα και τα λαχανικά. Επιπλέον, είναι αυτά που όταν τα καταναλώνουμε βοηθούν στην αργή και σταδιακή αύξηση του σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό, δηλαδή –τα ακατέργαστα και γεμάτα φυτικές ίνες τρόφιμα- αντί για τα επεξεργασμένα πχ λευκό ψωμί, τα ποτά με ζάχαρη κα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *