Φυλλικό οξύ. Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις

To φυλλικό οξύ είναι μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β.

Το σώμα μας το χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει νέα κύτταρα. Σκέψου το δέρμα, τα μαλλιά και τα νύχια σου- και άλλα πολλά σημεία του σώματος σου-  φτιάχνουν καθημερινά καινούργια κύτταρα. Επιπλέον, συμμετέχει στο σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων, και είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική λειτουργία  τόσο αυτών όσο και των λευκοκυττάρων, καθώς και για την παραγωγή του DNA. Στην εγκυμοσύνη, κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του εμβρύου, το φυλλικό οξύ βοηθά στο σχηματισμό του νευρικού σωλήνα. Γι’αυτό είναι απαραίτητο για την πρόληψη διαφόρων γενετικών ανωμαλιών του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης του (δισχιδής ράχη) του εμβρύου.

 Πόσο φυλλικό οξύ χρειάζομαι;

 Οι ενήλικες χρειάζεται να λαμβάνουν καθημερινά 200μg φυλλικού οξέος. Το φυλλικό οξύ δεν αποθηκεύεται στο σώμα και γι’αυτό είναι σημαντικό να προσλαμβάνουμε καθημερινά την απαραίτητη ποσότητα.

Καλές πηγές φυλλικού οξεός:

  • Μοσχαρίσιο συκώτι
  • Σπαράγγια
  • Μπρόκολο
  • Λαχανάκια Βρυξελλών
  • Συκώτι (αποφύγετε το σε περιόδους κύησης)
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά πχ λάχανο, σπανάκι κτλ
  • Αρακάς
  • Ρεβίθια
  • Φρούτα πχ πορτοκάλι
  • Φασόλια

Παίρνω όσο φυλλικό οξύ χρειάζομαι;

Οι περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα φυλλικού οξέος μέσω της διατροφής του. Παρόλα αυτά ορισμένοι ίσως δυσκολεύονται περισσότερο να τα καταφέρουν. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν:

  • Έφηβα κορίτσια ηλικίας 14-18 ετών
  • Γυναίκες ηλικίας 19-30 ετών
  • Άτομα με σύνδρομα δυσαπορρόφησης θρεπτικών συστατικών (πχ κοιλιοκάκη, ΙΦΝΕ)
  • Άτομα που έχουν συγκεκριμένη σίγαση του γονιδίου MTHFR
  • Αλκοολικοί
  • Άτομα με χρόνια νοσήματα

Είσαι έγκυος ή προσπαθείς να αποκτήσεις παιδί;

Αν ναι, τότε καλό θα ήταν να ακολουθήσεις μια διατροφή που σου εξασφαλίζει την επάρκεια φυλλικού οξέος. Συχνά, συστήνεται η κατανάλωση 400mg καθημερινά μέχρι και τη 12η εβδομάδα κύησης. Καλό θα ήταν να ξεκινήσεις να μια ισορροπημένη και πλούσια σε φυλλικό οξύ ( ή την πρόσληψη συμπληρώματος αν αυτό απαιτείται) πριν την εγκυμοσύνη. Έτσι θα προλάβεις την ανάπτυξη πιθανών  γενετικών ανωμαλιών στο μωρό σου,  όπως  η δισχιδής ράχη. Συμβουλέψου το γιατρό και το διαιτολόγου σου πριν ξεκινήσεις τη λήψη συμπληρώματος.

Τι θα συμβεί αν λάβω υπερδόση φυλλικού οξέος;

Η πρόσληψη φυλλικού οξέος μεγαλύτερη από 1mg/ημέρα πιθανώς να καλύψει τα συμπτώματα μιας ανεπάρκειας σε βιταμίνης Β12, και τελικά να βλάψει το νευρικό σύστημα, αν δε εντοπιστεί και δεν αντιμετωπιστεί η ανεπάρκεια.  Αυτό μπορεί να συμβεί κυρίως σε ηλικιωμένους, αφού όσο αυξάνεται η ηλικία τόσο πιο δύσκολη γίνεται η απορρόφηση της βιταμίνη Β12. Πάντως η κατανάλωση 1mg  ή λιγότερου φυλλικού οξέος την ημέρα είναι απίθανο να προκαλέσει κάποια βλάβη.

 

Πηγές:

www.nhs.uk

www.cdc.gov

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *